در این مطلب از سری آموزش های برنامه نویسی پایتون (Python) قراره تا با هم در مورد اسم گذاری (نام گذاری) متغیرها و همچنین انواع متغیرها صحبت کنیم! پس با ما باشید…
دانلود فیلم اول : (حجم: 18.11 مگابایت)(مدت زمان: 4 دقیقه و 41 ثانیه)!
دانلود فیلم دوم : (حجم: 29.26 مگابایت)(مدت زمان: 9 دقیقه)!
یک توضیح ابتدایی: این جلسه قراره توی فضای Shell کدها رو بنویسیم، اگر نمیدونید shell چیست، یا حتی نمیدونید چجوری پایتون رو نصب کنید و …، و کلاً برای مشاهدهی سایر فیلمهای مربوط به این دوره، به لینک زیر مراجعه کنید: [برای فضای shell و غیره مراجعه کنید به آموزش 5 مکان برای نوشتن کدهای Python!]
دوره رایگان آموزش مقدماتی برنامه نویسی پایتون با فیلم
یعنی به حروف کوچک و بزرگ حساس است. مثلاً در مثال زیر متغیر a را برابر 7 قرار داده ایم!
a=7
اما اگر یک متغیر به اسم A تعریف کنیم و مقدار آن را 14 قرار دهیم، کاملاً با a فرق دارد و کلاً یه متغیر دیگس!
A=14
اما میتواند شامل عدد باشد!
برای مثال نوشتن چیزی شبیه کد زیر به ما خطا میدهد، چرا؟! چون اسم متغیر را با عدد شروع کرده ایم! و این در پایتون (Python) مجاز نیست!
3A=5
اما مورد زیر به هیچ وجه اشکال ندارد، و یک شیوه کاملاً درست در نام گذاری متغیرها در پایتون (Python) است!
A3=5
در نام گذاری متغیرها نمی تونیم از کاراکترهای خاص استفاده کنیم، مگر underline!
یعنی مثلاً موارد زیر اشتباه حساب میشه!:
a-2=3 a$2=3 a&2=0
اما تعریف اسم یک متغیر به شکل زیر در پایتون کاملاً درست و تعریف شده است!
a_2=7
استفاده از کلمههای رزور شده در Python غیر مجاز است!
مثلاً بنده خدا پایتون (Python) یه چیزی برای خودش داره به اسم for، دیگه ما حق نداریم بیایم برای اسم یک متغیر از اون استفاده کنیم! چند مورد از مواردی که در نام گذاری متغیرها، مورد اخیر رعایت نشده است را در زیر مشاهده میکنید!:
for=2 if=3 while=14
نکته: اوّل اسم یک متغیر میتونیم underline قرار بدیم!
یعنی نام یک متغیر به شکل زیر کاملاً مجاز و OK است!
_a=3 ____________b=1375
همین طور که میبینین، اصلاً میشه یه عالمه underline اولِ اسمِ یک متغیر قرار داد و اسم اون رو تعریف کرد!
خب توی این فیلم میخوایم با انوع متغیرها آشنا بشیم!:
فقط کافیه به مثال های زیر توجه کنید، واقعا خیلی نیاز به توضیح نداره!
a=0 b=14 c=-7
هرچند شدیداً واضحه!، ولی بازم توضیح میدم:
در خط اول یک متغیر به اسم a تعریف کردیم و مقدار اون متغیر رو برابر با 0 قرار دادیم! در خط دوم هم یه متغیر به اسم b تعریف کردیم و مقدارش رو برابر با 14 قرار دادیم! و در نهایت در خط سوم، یک متغیر به اسم c تعریف کردیم و مقدارش رو برابر با منفیِ هفت قرار دادیم!
خلاصه هدفمووون این بوده که بگیم منفی، مثبت و صفر، فرقی نمی کنه! هر مقداری که دوست دارین میتونین به یک متغیر بدین!
بازهم نیاز نیست مثل بعضی از زبووون های برنامه نویسی کار خاصی بکنیم، همین که مقدار یک متغیر رو اعشاری تعریف کنیم، خدا رو شکر پایتون (Python) به سطحی از شعور رسیده که میفهمه منظورمون متغیری اعشاری است!
به مثال زیر توجه کنید:
pi=3.14
همانطور که مشاهده میکنید، یک متغیر به اسم pi تعریف کردیم، و مقدارش رو برابر قرار دادیم با 3.14 ! و خود پایتون (Python) میفهمه که منظور ما یک متغیر اعشاری است!
توجه: اگر قبلاً با متلب کار کرده باشین، میدونین که متغیری به اسم pi از قبل در متلب تعریف شده! اما در پایتون اینجوری نیست! نشون به این نشون که اگر بنویسید pi و بعد توی فضایی مثل shell (اگر نمی دونید، منظورمون از فضای shell چیست، به فیلم 5 مکان برای نوشتن کدهای پایتون (Python) که در آموزش مقدماتی پایتون وبسایت خودموون موجوده، مراجعه کنید!) Enter بزنین، بهتون خطا نشون میده! و پایتون (Python) شاکی میشه که چرا چیزی که تعریف نکردی رو فراخوانی میکنی؟!
مثلاً فرض کنید میخواین یک متغیر تعریف کنین به اسم a و مقدارِ داخلِ اون متغیر رو یک متن قرار بدین! مثلاً قرار بدین با Sajjad Rahmani، در این صورت به شیوه زیر عمل میکنین!:
a="Sajjad Rahmani"
توجه کنید که اون علامت ” ” (Double Quotation) از نون شب هم واجب تره!!! حالا اگه با علامت ” ” حال نکردین، میشه از ‘ ‘ (Single Quotation) هم استفاده کنین! ولی به هرحال یکیشون رو حتماً باید بذارین تا به پایتون (Python) بفهمونین که دارم متن وارد میکنم!!!
بذارین یه سوال بپرسم [!]:
اگر متغیری به شکل زیر تعریف کنیم، نوعش چیه؟ string یا عدد صحیح؟
a="3"
جواب: string ! چون برای پایتون مهم نیست شما داخل ” ” فحش مینویسین یا عدد، به هرحال اون رو String در نظر میگیره!
تذکر: معنی کلمه true و false در انگلیسی به ترتیب صحیح و غلط است!
متغیرهای True و False (توجه کنید، که پایتون (Python) روی اینا حساسه، و دقیقا باید همینجوری نوشته بشن! یعنی حرف اول بزرگ و بقیه کوچیک!)
به مثال زیر توجه کنید:
a=True b=False
ممکنه یه جور دیگه هم با این ها مواجه بشیم!:
متغیری به شکل زیر تعریف میکنیم:
a=10>5 b=14<7
قطعا چون 10 بزرگتر از 5 هست، متغیر a برابر True و همچنین چون 14 از هفت کوچیکتر نیست، b برابر False خواهد بود!
برای تعریف متغیری از جنس عدد مختلط کافیه به شکل زیر عمل کنیم:
a=5+3j
یه چندتا نکته در این جا وجود داره! که به ترتیب اشاره میکنم:
نکته: هنگام تعریف عدد مختلط به شکل فوق، دیگه بین اون 3 و j نباید علامت ضرب (*) بذارین!
نکته: چون در ریاضی معمولاً قسمت موهومی رو با i نشون میدن، ممکنه دوست داشته باشین بنویسین:
5+3i
ولی بدانید و آگاه باشید [!] که غلطه! و فقط باید به شکل گفته شده بنویسین (یعنی با j)!
مثلا فرض کنید یه متغیر تعریف کردیم، میخوایم ببینیم نوعش چیست؟! آیا عدد صحیح است، اعشاری است، یا ….! برای این کار از تابع type که نوع متغیر را نشان میدهد استفاده میکنیم!
به مثال زیر توجه کنید:
a=4 type(a) b=3.14 type(b) c="Koolac" type(c) d=False type(d) e=7+14j type(e)
به ترتیب میگم که تابع type برای هر کدوم چه چیزی بهمووون نشون میده!
a: عدد صحیح:int !
b: عدد اعشاری: float !
c: رشتهای: str !
d: بولین: bool ! (همووون Boolean خودمون منظورشه!)
e: عدد مختلط: complex !
برای تمرین بیشتر آنچه آموزش داده شد، فایل زیر را دانلود و سعی کنید، خودتان جواب دهید!
دانلود فایل تمرین : (حجم: 453 کیلوبایت)(دو صفحه، 7 سوال)!
برای مشاهدهی سایر قسمتهای دوره آموزشی رایگان برنامه نویسی پایتون (Python) (چه فیلمهای قبلی و چه فیلمهای بعدی) به لینک زیر مراجعه کنید!
دوره رایگان آموزش مقدماتی برنامه نویسی پایتون با فیلم
همچنین برای آموزش نصب پایتون و … هم به لینک فوق مراجعه کنید!
تعداد دیدگاه | 6 |
تعداد بازدید | 15.6K |
تاریخ انتشار | 15/12/2018 |
تاریخ بروزرسانی | 15/12/2018 |
نویسنده | گروه آموزشی کولاک |