این روزهای جنگ رو به بطالت نگذرونید!

شما اینجا هستید:
این روزهای جنگ رو به بطالت نگذرونید!

این روزهای جنگ رو به بطالت نگذرونید!

اگر آدم بی‌وحوصله‌ای هستید و صرفا اومدید تا لینک‌های کانال‌هامون در شبکه‌های اجتماعی ایرانی رو پیدا کنید، برید آخر همین مطلب. اما توصیه می‌کنم کمی صبور باشید و مطلب رو بخونید. به نظرم براتون مفید خواهد بود.

در این مطلب، از یه تجربه‌ی شخصی می‌گم و اشتباهاتی که در طول این سال‌ها کردم. بعد در مورد ایتکه در این بازه‌ی جنگ چطور می‌تونید از این فرصت به بهترین شکل استفاده بکنید صحبت می‌کنیم. و حتی می‌گم که خود من هم در این بازه یه سیر مطالعاتی رو شروع کردم در مورد بازاریابی. و به شما هم یه‌سری توصیه‌ها می‌کنم که به نظرم قطعا مفید خواهد بود ان شاء الله.

چیزی که جنگ به زور به من یاد داد.

سال 1404، یکم برای ما پرچالش بود.
سالی که سه بار اینترنت، ناگزیر، برای حدود 3 ماه (در مجموع) قطع شد.
آخرین بارش، بخاطر حنگی بود که «دولت پدرسوخته‌ی آمریکا و همچنین اسرائیل پدرسوخته‌تر از اون» راه انداخت!
من خودم از افرادی بودم که به کارم لطمه خورد.

اما من غُرغُر کردن رو دوست ندارم.
قطعا در دل سختی‌ها، فرصت هم وجود داره.

جیم‌ران میگه:
What happens, happens to all of us. It’s what you do about it that matters.
چیزهایی که اتفاق می‌افتن، برای همه‌مون اتفاق می‌افتن. اما اون کاری که شما در مواجه با اون چالش انجام میدید، اون چیزی است که اهمیت داره.

اشتباهی که سالیان سال مرتکب شدم.

اگر من سالیان پیش، تولید محتوا در پیام‌رسان‌های ایرانی رو مستمر انجام می‌دادم، شاید امروز مخاطب‌های بیشتری در این پیام‌رسان‌ها داشتم و یکم چالشم در شرایط فعلی کمتر بود.

اما خب این کار رو نکردم.
و گذشته رو هم نمیشه تغییر داد.

یه جمله معروف هست که میگه:
برای «تغییر»، بهترین فرصت، دیروز بود.
اما بهترین فرصت بعدی، امروزه.

شما هم از این فرصتِ جنگ، به نفع خودتون استفاده کنید.

توصیه می‌کنم شما هم به دید فرصت نگاه کنید به این بازه.
چون اگر بخواید به دید منفی نگاه کنید، فقط برای خودتون زندگی و شرایط رو سخت‌تر می‌کنید.

این روزها، شاید فرصت‌تون بیشتر باشه.
بجای تلف کردن وقت‌تون، ازش مفید استفاده کنید.
مثلا شاید مدت‌ها بوده که دوست داشتید یه کتابی رو بخونید. یا در یک حوزه‌ای مطالعه کنید.

خب بجای تلف‌کردن وقت و اذیت کردن خودتون، از همین فرصت استفاده کنید.

من خودم از اول امسال، یه چندتا کتاب بازاریابی رو شروع کردم.
چون همواره من در این زمینه افتضاح بودم و هستم 😅
اما دوست دارم در آینده یکم بهتر بشم.

شما هم همین کار رو بکنید.
این زمان‌ها هم می‌گذره…
یا می‌تونید به خودتون زهرش کنید.
یا می‌تونید ازش استفاده کنید.

دوباره جمله‌ی جیم‌ران رو یادآوری کنم:
What happens, happens to all of us. It’s what you do about it that matters.
چیزهایی که اتفاق می‌افتن، برای همه‌مون اتفاق می‌افتن. اما اون کاری که شما در مواجه با اون چالش انجام میدید، اون چیزی است که اهمیت داره.

کانال زبان‌مون هم پَر! 😅

سال 1404، تصمیم گرفتم کانال آموزش زبان انگلیسی بزنم و این کار رو کردم. و اتفاقا خیلی استقبال خوبی شد.
انقدر خوب که شاید اگر دوباره بر می‌گشتم به سال 1397 که کولاک رو شروع کردم، قطعا قبل از پایتون و برنامه‌نویسی، موضوع زبان رو براش تولید محتوا می‌کردم.

بعد از اینکه اون کانال رو زدیم، اتفاقا از حدود تیر 1404 تا قبل از جنگ، بالغ بر 13هزار نفر عضو جمع شد (آخرین عدد تعداد دنبال‌کننده‌هامون رو صادقانه دقیق یادم نیست. ولی مطمئنم آخرین باری که دیدم از 13 هزار بیشتر بود) که به نظرم برای اون مدت کوتاه، خوب بود انصافا.

و باز دوباره متاسفانه، باز هم من فقط چسبیدم به اینستاگرام!
که اشتباه کردم…
چون وقتی تمام تخم‌مرغ‌ها رو میذارید توی یه سبد، اگر اون سبد یه روزی چپه بشه (مثل شرایط جنگ فعلی)، طبیعتا یکم مشکل‌زا میشه…
اما قطعا این هم خیره و میشه ازش تجربه کسب کرد.
وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ «بقره، 216»: و چه بسا از چیزی خوشتون نیاد، و اتفاقا اون براتون خیر باشه.

نمی‌گم ناراحت نیستم. چرا هستم.
اما صادقانه، این موضوع منو بهم نمی‌ریزه.
چون دنیا همینه.
و قطعا در آینده هم خواهد بود.
و اگر من اینا رو ازشون درس نگیرم، در آینده، دوباره مشابه این چالش‌ها برام تکرار میشه. صرفا «تنها فرقش» این خواهد بود که مناسبت‌هاش احتمالا فرق خواهد کرد.

یاد یه جمله‌ی معروف افتادم که مضمونش اینه:
دنیا مثل مدرسه است.
افراد برای اینکه به سطح بالاترِ زندگی برن، باید یه سری درس‌ها رو یاد بگیرن.
و تا موقعی که اون درس‌ها رو یاد نگیرن، به سطح بعدی نخواهند رفت و محکوم‌اند به تکرار درس‌های همون سطح.

خیلی خودم جمله‌ی بالا رو دوست دارم و به نظرم فوق‌العاده حرف درستیه.
در ابعاد مختلف زندگی هم درسته.

در شرایط جنگ فعلی، کجا تولید محتوا می‌کنیم و کجا می‌تونید پیدامون کنید؟

🪴📈 یادگیری روزی 1 نکته = روزی 1 قدم پیشرفت.

صفحات مربوط به «آموزش زبان انگلیسی» کولاک

لینک صفحه‌ی زبان انگلیسی کولاک در بله

لینک صفحه‌ی زبان انگلیسی کولاک در ایتا

 

صفحه‌ی مربوط به «آموزش برنامه‌نویسی» کولاک

لینک صفحه‌ی برنامه‌نویسی کولاک در بله

 

اینکه چرا در «ایتا» برای برنامه‌نویسی کانال نداریم، داستان بلندی داره که قطعا حوصله ندارید که براتون توضیح بدم. اما بدونید که دلیل داره.

 

و آخرین توصیه: فارغ از اینکه چیکار می‌خواید بکنید، سعی کنید این روزها رو به بطالت نگذرونید. اگر در یک حوزه‌ای مثل بازاریابی دوست داشتید قوی بشید و نیاز بوده توووی اون حوزه مطالعه داشته باشید، الان وقتشه. این وقت‌ها رو به این سادگی نسوزونید. بعدا حسرت می‌خورید. نمی‌گم این روزها چالشی وجود نداره. چرا قطعا چالش هم داره. اما ذات دنیا با چالش عجین شده. امروز مناسبتش جنگه، فردا مناسبتش ازدواج شماست، پس‌فردا مناسبتش بچه‌ی شماست و خلاصه هر روز به یک بهانه.

اگر این نوشته، باعث شد حتی یک قدم مثبت بردارید، منو هم دعا کنید.

خداحافظ تا نوشته‌ی بعدی.

— سجاد رحمانی.

مطالب مرتبط

هرچی خدا بخواد همون میشه، پس تلاش بی‌فایده است! در این مطلب جواب این سوال رو میدیم که...

راهی برای تقویت زبان که ای کاش زودتر یاد میگرفتم! یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر افراد برای...

محصولات تصادفی
جزئیات نوشته
تعداد دیدگاه 0
تاریخ انتشار 01/05/2026
تاریخ بروزرسانی 01/05/2026
برای ارسال دیدگاه ابتداواردشوید